2024 03 22

Pra­dė­jo silp­nė­ti klau­sa? Dels­ti ri­zi­kin­ga!

Dėl am­žiaus ar ki­tų prie­žas­čių pra­dė­jus silp­nė­ti klau­sai, bū­ti­na kuo grei­čiau kreip­tis į gy­dy­to­ją, kad nu­sta­ty­tų prie­žas­tį ir skir­tų gy­dy­mą. De­ja, tam tik­rais at­ve­jais klau­sos nu­si­lpi­mas bū­na ne­grįž­ta­mas, o vie­nin­te­lė ga­li­my­bė gy­ven­ti vi­sa­ver­tį gy­ve­ni­mą – ne­šio­ti klau­sos apa­ra­tus.

Prie­žas­tys – įvai­rios

Bio­me­di­kos cent­ro klau­sos pro­te­za­vi­mo spe­cia­lis­tas Min­dau­gas Ru­zas aiš­ki­na, kad yra trys klau­sos su­tri­ki­mo ti­pai.

Daž­niau­siai pa­si­tai­kan­tis – neu­ro­sen­so­ri­nis, kai pa­žei­džia­ma vi­di­nė au­sis. To­kie klau­sos su­tri­ki­mai pa­pras­tai ne­grįž­ta­mi, vie­nin­te­lis spren­di­mas yra klau­sos apa­ra­tas, o esant la­bai sun­kiam klau­sos pa­žei­di­mui – koch­lea­ri­nis imp­lan­tas.

Ki­tas klau­sos su­tri­ki­mų ti­pas – kon­duk­ci­nis, kai gar­so sig­na­las ne­pa­sie­kia au­sies srai­gės – taip ga­li at­si­tik­ti dėl sie­ros kamš­čio au­sies ka­na­le, au­sies už­de­gi­mo, skys­čio vi­du­ri­nė­je au­sy­je ar ki­tų prie­žas­čių. To­kie klau­sos su­tri­ki­mai yra grįž­ta­mi – su­si­for­ma­vus sie­ros kamš­čiui, jis tie­siog iš­plau­na­mas, au­sies už­de­gi­mas iš­gy­do­mas, o jei­gu pro­ble­ma – vi­du­ri­nė­je au­sy­je, pa­vyz­džiui, kau­liu­kų gran­di­nės pa­žei­di­mai, ga­li bū­ti at­lie­ka­ma ope­ra­ci­ja.

Tre­čias klau­sos su­tri­ki­mų ti­pas – miš­rus, kai yra ir neu­ro­sen­so­ri­nis, ir kon­duk­ci­nis kom­po­nen­tas. To­kiu at­ve­ju daž­niau­siai ir­gi gelbs­ti klau­sos apa­ra­tai.

„Jei­gu klau­sa su­trin­ka stai­ga, pa­vyz­džiui, po pa­tir­tos trau­mos ar ko­kios nors vi­ru­si­nės li­gos žmogus pajunta, kad pra­sčiau girdi, jis daž­niau­siai ga­na grei­tai krei­pia­si į gy­dy­to­ją, – sa­ko M. Ru­zas. – Klau­sos su­tri­ki­mai, kurių at­si­ran­da pa­laips­niui, pa­vyz­džiui, sens­tant, daž­niau­siai iš­si­vys­to po tru­pu­tį ir žmo­gus stai­gaus klau­sos funk­ci­jos su­pras­tė­ji­mo ne­pa­jun­ta. Tie­siog bū­da­mas ten, kur dau­giau triukš­mo ar kal­ba dau­giau žmo­nių, jis pa­ste­bi, kad tam­pa sun­kiau su­vok­ti kal­bą. Sup­ras­tė­ju­siam kal­bos su­vo­ki­mui įta­kos ga­li tu­rė­ti ir nuo­var­gis, ir klau­sos su­tri­ki­mas. Tad, jei­gu žmo­gus pa­ste­bi, kad jam rei­kia per­klaus­ti, pa­gar­sin­ti te­le­vi­zo­rių ar prie kal­ban­čio žmo­gaus at­si­sto­ti ar­čiau – tai jau po­žy­miai, įspė­jan­tys, kad ga­li bū­ti tam tik­ro laips­nio klau­sos su­tri­ki­mas. Ta­da rei­kė­tų kreip­tis į gy­dy­to­ją oto­ri­no­la­rin­go­lo­gą ir klau­są pa­tik­rin­ti.“

Pa­sak spe­cia­lis­to, gy­dy­to­jas įver­ti­na žmo­gaus būk­lę, at­lie­ka klau­sos ty­ri­mą – au­diog­ra­mą ir su­da­ro gy­dy­mo pro­gra­mą. Jei­gu diag­no­zuo­ja­mas kon­duk­ci­nis klau­sos su­tri­ki­mas – rei­ka­lin­ga ope­ra­ci­ja, vais­tai ar ki­tas gy­dy­mas, jei­gu neu­ro­sen­so­ri­nis klau­sos su­tri­ki­mas – re­ko­men­duo­ja­mi klau­sos apa­ra­tai.

„Jei nu­spren­džia­ma, kad rei­ka­lin­gi klau­sos apa­ra­tai, žmo­gus krei­pia­si į mus, klau­sos pro­te­za­vi­mo spe­cia­lis­tus, ku­rie pa­ren­ka ir pri­tai­ko klau­sos apa­ra­tus“, – sa­ko pa­šne­ko­vas

 

Svar­bu ne­gaiš­ti lai­ko

Jei gy­dy­to­jas nu­spren­dė, kad pa­cien­tui rei­ka­lin­gi klau­sos apa­ra­tai, svar­bu juos kuo grei­čiau įsi­gy­ti ir ne­šio­ti, nes už­del­sus vil­ties, kad žmo­gus su klau­sos apa­ra­tais gir­dės ga­na ge­rai, ma­žė­ja.

„Sta­tis­tiš­kai pa­skai­čiuo­ta, kad žmo­nės pra­de­da ne­šio­ti klau­sos apa­ra­tą praė­jus vi­du­ti­niš­kai septyneriems–dešimčiai me­tų nuo to mo­men­to, kai pa­ju­to, kad pra­sčiau gir­di. Per tą lai­ką žmo­gus įpran­ta ne­gir­dė­ti dau­ge­lio ap­lin­kos gar­sų, o dėl to pra­stė­ja kal­bos su­vo­ki­mas, – sa­ko klau­sos spe­cia­lis­tas. – Yra di­de­lis skir­tu­mas tarp gar­so gir­dė­ji­mo ir gar­so su­vo­ki­mo. Vien tai, kad gir­di­me gar­są, dar ne­reiš­kia, kad kal­bą su­vo­kia­me. Jei­gu žmo­gaus klau­sos su­tri­ki­mas ga­na di­de­lis ir taip yra jau ne me­tus, bet de­šimt­me­tį ar dau­giau, sme­ge­nų cent­rai, at­sa­kin­gi už kal­bos ana­li­zę, il­gą lai­ką ne­gau­na sig­na­lų, ne­sti­mu­liuo­ja­mi, to­dėl at­ro­fuo­ja­si ir ne­be­vei­kia taip, kaip tu­rė­tų. Tad, ne­pai­sant, kad žmo­gus pa­ga­liau nau­do­ja klau­sos apa­ra­tą ir gir­di gar­sus, jis jau ne­be­ga­li su­vok­ti kal­bos taip, kaip anks­čiau.“

Šis pro­ce­sas, pa­sak M. Ru­zo, iš da­lies grįž­ta­ma­sis. Pra­dė­jus ne­šio­ti klau­sos apa­ra­tą, vyksta sti­mu­lia­ci­ja gar­sais ir kal­bos su­vo­ki­mas po tru­pu­tį grįž­ta, bet nie­ka­da ne­sug­rįš 100 pro­c. Pra­ti­ni­ma­sis prie klau­sos apa­ra­to ir­gi bus sun­kes­nis, žmo­gaus lū­kes­čiai ne­bus taip ge­rai iš­pil­dy­ti, jam bus sun­kiau įpras­ti prie gar­sų, ku­riuos gir­dės su klau­sos apa­ra­tu.

„Tie žmo­nės, ku­rie ne­dels­da­mi pra­de­da ne­šio­ti jiems pri­tai­ky­tus klau­sos apa­ra­tus, pa­sie­kia ge­res­nių re­zul­ta­tų nei tie, ku­rie il­gą lai­ką del­sia tai da­ry­ti“, – tei­gia spe­cia­lis­tas.

Pa­siū­la – pa­gal po­rei­kius

Ko­dėl žmo­nės ven­gia ne­šio­ti klau­sos apa­ra­tus? Pa­sak M. Ru­zo, vis dar ga­ji stig­ma, kad su klau­sos apa­ra­tu žmo­gus at­ro­do se­nas. Be to, klau­sos apa­ra­tai prieš 20 me­tų bu­vo di­de­li, ne­pa­to­gūs. Se­nų­jų klau­sos apa­ra­tų ne­bu­vo įma­no­ma pri­tai­ky­ti konk­re­čiam žmo­gui, tiks­liai su­re­gu­liuo­ti.

Da­bar­ti­niai klau­sos apa­ra­tai – ge­ro­kai tiks­les­ni, ri­zi­ka pa­žeis­ti klau­są  mi­ni­ma­li. Klau­sos apa­ra­tų pa­si­rin­ki­mas – di­de­lis. M. Ru­zo tei­gi­mu, yra trys klau­sos apa­ra­tų ti­pai.

Prak­tiš­kiau­si, pa­pras­čiau­si ir leng­viau­siai nau­do­ja­mi – užau­si­niai klau­sos apa­ra­tai. Tai įren­gi­nys, ku­rio da­lis yra už au­sies, o į au­sies ka­na­lą de­da­mas in­di­vi­dua­lus įdėk­las, ku­ris ga­mi­na­mas pa­gal žmo­gaus au­sį ir ku­ris nu­krei­pia gar­są iš klau­sos apa­ra­to į au­sies ka­na­lą. Toks klau­sos apa­ra­tas daž­niau­siai re­ko­men­duo­ja­mas pa­cien­tams, ku­riems rei­ka­lin­gas ga­lin­gas įren­gi­nys ar ku­rių ga­li­my­bės suim­ti smul­kius ob­jek­tus yra pra­stes­nės, pa­vyz­džiui, vy­res­nio am­žiaus žmo­nėms.

Ant­ras ti­pas – klau­sos apa­ra­tai, ku­rių gar­sia­kal­bis įsta­to­mas į au­sies lan­dą. Tai taip pat užau­si­niai apa­ra­tai, bet užau­si­nė da­lis yra ge­ro­kai ma­žes­nė nei tra­di­ci­nio klau­sos apa­ra­to. Ta­čiau to­kį įren­gi­nį šiek tiek sun­kiau įsi­dė­ti į au­sį, jis rei­ka­lau­ja dau­giau prie­žiū­ros.

Tre­čias ti­pas – įau­si­niai klau­sos apa­ra­tai. Jie ga­mi­na­mi tik in­di­vi­dua­liai – pa­gal konk­re­taus žmo­gaus au­sies lan­dos for­mą iš­lie­ja­mas kor­pu­sas, į jį su­mon­tuo­ja­ma elekt­ro­ni­ka ir vi­sas apa­ra­tas de­da­mas tik į au­sies ka­na­lą ir į au­sies kriauk­lę. Įau­si­nis klau­sos apa­ra­tas taip pat tu­ri pra­na­šu­mų ir trū­ku­mų. Jis ga­li bū­ti toks ma­žas, kad vi­siš­kai pa­si­slėp­tų au­sies ka­na­le, o in­di­vi­dua­liai pa­ga­min­tas kor­pu­sas už­tik­ri­na kom­for­tą. Ta­čiau šie apa­ra­tai yra ri­bo­to ga­lin­gu­mo, to­dėl, jei­gu klau­sos su­tri­ki­mas la­bai di­de­lis, toks apa­ra­tas grei­čiau­siai ne­ga­lės su­teik­ti rei­kia­mo gar­so stip­ru­mo. Įau­si­niai apa­ra­tai rei­ka­lau­ja ir dau­giau prie­žiū­ros.

Svar­bi prie­žiū­ra

Pa­sak M. Ru­zo, šiuo­lai­ki­nių klau­sos apa­ra­tų prie­žiū­ra ir nau­do­ji­mas ne­su­dė­tin­gi. Svar­biau­sia yra da­lies, ku­ri de­da­ma į au­sį – ar tai bū­tų in­di­vi­dua­lus įdėk­las, ar gar­sia­kal­bis, prie­žiū­ra. Ši da­lis tu­ri bū­ti neuž­si­ter­šu­si, kad gar­sas, ku­rį apa­ra­tas sklei­džia, pa­tek­tų į au­sies ka­na­lą ir klau­sos apa­ra­tas bū­tų nau­din­gas.

Ne­rei­kė­tų pa­mirš­ti apie klau­sos apa­ra­tų džio­vi­ni­mą, ku­rio me­tu pa­ša­li­na­ma klau­sos apa­ra­tuo­se su­si­kau­pu­si drėg­mė, ken­kian­ti elekt­ro­ni­kai.

Dau­gu­ma žmo­nių vis dar nau­do­ja klau­sos apa­ra­tus, ku­rie mai­ti­na­mi vien­kar­ti­niais ele­men­tais, veikiančiais nuo tri­jų die­nų iki dvie­jų sa­vai­čių. Ele­men­tui iš­si­kro­vus, jį rei­kia pa­keis­ti nau­ju. Ta­čiau jau yra ir įkrau­na­mų klau­sos apa­ra­tų, ku­riuos ga­li­ma pa­kar­to­ti­nai įkrau­ti kaip mo­bi­lų­jį te­le­fo­ną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iki nemokamo prekių pristatymo trūksta 50.00